rak skory background

Rak skóry – Przyczyny, Objawy i Rozpoznanie

Co powoduje raka skóry?

Rak skóry jest chorobą wynikającą z wielu czynników, z których najważniejszym jest ekspozycja na promieniowanie UV. Nadmierna ekspozycja na słońce lub lampy solarium jest główną przyczyną. Dodatkowe czynniki zwiększające ryzyko zachorowania:

• czynniki genetyczne
  • słaby układ immunologiczny
  • przewlekłe uszkodzenia skóry (np. poparzenia słoneczne)

Również częste narażenie na niektóre substancje chemiczne, np. arszenik. Trzeba pamiętać również o pewnych cechach, które zwiększają ryzyko zachorowania jakimi są np. jasna skóra liczne piegi lub pieprzyki.

Ochrona przed promieniowaniem UV oraz regularne badania skóry są kluczowe w zapobieganiu rakowi skóry.

Liczba zachorowań w Polsce

W Polsce liczba zachorowań na raka skóry, w tym na czerniaka, rośnie dynamicznie. Co roku odnotowuje się około 3,5-4 tysięcy nowych rozpoznań czerniaka, z czego około 500 przypadków jest wykrywanych już w stadium zaawansowanym lub rozsianym. Szczególnie zatrważające jest to, że liczba przypadków czerniaka podwaja się co 10 lat, co stanowi poważne wyzwanie dla służby zdrowia i strategii prewencyjnych. Regularne badania dermatologiczne oraz edukacja na temat ochrony przed promieniowaniem UV są kluczowe w walce z tym zagrożeniem. Wzrost liczby zachorowań pokazuje nam jak ważne są skuteczne programy profilaktyczne i społeczna świadomość dotycząca raka skóry.

Kto jest narażony na raka skóry?

Ryzyko zachorowania na raka skóry dotyka szeroką grupę ludzi. Osoby o jasnej karnacji, z dużą ilością piegów lub pieprzyków na skórze, a także te, które często bywają na słońcu bez odpowiedniej ochrony, są bardziej narażone na ten rodzaj nowotworu. Dodatkowo, osoby pracujące na słońcu lub często narażone na promieniowanie UV, takie jak rolnicy czy osoby pracujące na świeżym powietrzu. Ponadto, historia rodzinna tego typu chorób onkologicznych zwiększa ryzyko zachorowania, dlatego edukacja na temat ochrony skóry przed słońcem i regularne badania dermatologiczne powinny być niezwykle ważne dla osób znajdujących się w grupie ryzyka.

Warto również wspomnieć o tym, że solarium poprzez szkodliwe promieniowanie znacznie zwiększa ryzyko poważnych problemów skórnych, w tym zachorowania na raka skóry. To istotne zagrożenie wielokrotnie poparte badaniami, dlatego powinniśmy mieć świadomość szkodliwości korzystania z solarium.

Jak rozpoznać raka skóry?

Rozpoznanie raka skóry jest możliwe dzięki obserwacji zmian na skórze. Istnieją trzy główne typy raka skóry: czerniak, rak podstawnokomórkowy i rak kolczystokomórkowy. Kluczowe jest monitorowanie zmiany kształtu, wielkości, koloru lub wzniesienia znamion, plam czy guzków na skórze. Zwróć uwagę na nieleczące się rany, owrzodzenia, zmiany w kolorze skóry, czy krwawienie. Regularna kontrola skóry u dermatologa jest kluczowa, zwłaszcza przy zmianach, które wydają się podejrzane. Taka kontrola wymaga czujności i regularnego sprawdzania skóry, szczególnie jeśli istnieje większe ryzyko zachorowania na raka skóry.